Oedeemtherapie in Oldenzaal

Wat is oedeemtherapie?

Het menselijk lichaam bestaat voor twee derde uit vocht. Veel lichamelijke processen lopen via lichaamsvocht. Bijvoorbeeld het vervoer van zenuwprikkels en hormonen, het uitwisselen van bouw- en afbraakstoffen of van (zuur)stoffen. Het lymfestelsel speelt een belangrijke rol bij het onderhoud van de ideale omgeving voor onze lichaamscellen en waterhuishouding. Het vervult een zuiverende en drainerende rol. Lymfedrainage is een natuurlijke functie in ons lichaam, maar kan als gevolg van ziekte, stress of een operatie worden verstoord. Mocht dit gebeuren, dan kunnen we met de handen (manueel) de drainage van lymfe optimaliseren.

Oedeemtherapie is een vorm van manuele lymfedrainage. Indien nodig ondersteund met compressietherapie in de vorm van zwachtelen of steunkousen.

Soorten oedeem
Er zijn twee soorten oedeem. Zo is er een primair oedeem, ontstaan door een fout in de aanleg van het lymfestelsel, dus aangeboren. Ook is er een secundair oedeem, ontstaan door een verstoring in de balans tussen aanvoer en afvoer van vocht door schade aan weefsel of het lymfesysteem. Bijvoorbeeld omdat er na een verstuiking extra toevoer van vocht is, of omdat na het weghalen van lymfeklieren bij de behandeling van kanker de afvoercapaciteit van het lymfestelsel is verminderd.

Klachten
U kunt contact opnemen met onze oedeemtherapeut als u last heeft van een of meerdere van de onderstaande klachten:

• Oedeem/zwelling na bijvoorbeeld een operatie of ongeval

• Verstuikingen

• Bloeduitstortingen

• Spierpijn en spierletsel

• Dystrofie

• Migraine

• Stressklachten zoals hoofdpijn en slapeloosheid

• Keel-, neus- en oor-aandoeningen

• Open wonden die slecht genezen

Neem contact op met de oedeemtherapeut